Coachen voor Pedagogisch Coaches (6 maart 2024)
Hoe haal je als coach het maximale uit pedagogisch medewerkers?
Coachen voor Pedagogisch Coaches
Herken je dit?
Van jou als pedagogisch coach wordt verwacht dat je de kwaliteit van het functioneren van medewerkers bewaakt en je medewerkers ondersteunt en motiveert in hun dagelijkse werkzaamheden en professionele ontwikkeling. Je hebt voldoende inhoudelijke kennis, maar bent niet zo bekend met coachen. Hoe maak je medewerkers bewust van hun gedrag en mogelijkheden? Hoe motiveer je hen om eigen initiatief en verantwoordelijkheid te nemen? Hoe leg je de vinger op de zere plek en werk je aan de juiste oplossing. Coachen is hierin essentieel! En dáár wil je je verder in ontwikkelen.
Effectief Leidinggeven in de Kinderopvang (15 maart 2024)
Herken je dit?
Als leidinggevende wordt er veel van je verwacht. Zo moet je medewerkers aanspreken en motiveren, beslissingen nemen, allerlei gesprekken voeren. Je voelt je misschien soms onzeker, weet niet hoe je overkomt en hoe je dingen het beste aan kan pakken. Je bent heel druk met het beste voor je mensen en de organisatie, maar hebt tot nu toe nauwelijks de tijd genomen om te werken aan je eigen ontwikkeling, je leiderschap. Tijd om in actie te komen: effectief leiderschap begint bij jezelf!
Het doel van deze training is het verwerven van kennis en inzicht in jezelf en allerlei situaties waar je als leidinggevende tegenaan loopt. Plus het verwerven van de competenties en tools die je nodig hebt om hier effectief mee om te gaan. We laten alle bekende, vaak moeilijke situaties de revue passeren en gaan daarbij uit van je eigen praktijksituaties. Door middel van verschillende werkvormen zul je zelf ervaren wat werkt en wat niet werkt. We gaan doen, reflecteren, analyseren en experimenteren. Zodat je effectiviteit in het leidinggeven omhoog gaat en je je eigen stijl verder kunt ontwikkelen. Je zult merken dat je als leidinggevende in je kracht komt en met een goed gevulde toolbox geïnspireerd aan de slag kan.
Intervisie voor Pedagogisch Coaches (5 april 2024)
Als pedagogisch coach ben je dagelijks bezig met het functioneren en de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers. Maar hoe zit het met jezelf? Grote kans dat je onvoldoende tijd neemt om zelf te evalueren en reflecteren. Terwijl dat zó belangrijk is, want als coach ben jezelf je belangrijkste instrument!
Als pedagogisch coach ben je dagelijks bezig met het functioneren en de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers. Maar hoe zit het met jezelf? Grote kans dat je onvoldoende tijd neemt om zelf te evalueren en reflecteren. Terwijl dat zó belangrijk is, want als coach ben jezelf je belangrijkste instrument!
Daarom én omdat je hierbij ook anderen nodig hebt, organiseren we een aantal keer per jaar intervisiebijeenkomsten voor pedagogisch coaches. Hierbij kun je onder onze professionele begeleiding op gestructureerde wijze ervaringen uitwisselen met andere pedagogisch coaches en je kennis en vaardigheden verbreden en verdiepen.
Wil je meer weten? Bel ons dan even! Of kijk bij de toelichting...
Aan de slag met werkgeluk (19 april 2024)
Hoe zorg je dat je medewerkers écht lekker in hun vel zitten en trots zijn op hun werk?
Ga "Aan de slag met werkgeluk!"
Mensen die lekker in hun vel zitten functioneren het best. Ze werken beter samen, zijn creatiever, zijn gezonder en hebben minder last van stress dan hun minder gelukkige collega's. Gelukkig werken draagt bij aan betere resultaten en daarnaast gun je iedereen werk waar ze enthousiast van worden en trots op zijn. In deze tijd van verandering, arbeidskrapte en hoge werkdruk is aandacht besteden aan werkgeluk binnen jouw organisatie dan ook voorwaarde voor succes.
Coachen voor Pedagogisch Coaches (15 mei 2024)
Hoe haal je als coach het maximale uit pedagogisch medewerkers?
Coachen voor Pedagogisch Coaches
Herken je dit?
Van jou als pedagogisch coach wordt verwacht dat je de kwaliteit van het functioneren van medewerkers bewaakt en je medewerkers ondersteunt en motiveert in hun dagelijkse werkzaamheden en professionele ontwikkeling. Je hebt voldoende inhoudelijke kennis, maar bent niet zo bekend met coachen. Hoe maak je medewerkers bewust van hun gedrag en mogelijkheden? Hoe motiveer je hen om eigen initiatief en verantwoordelijkheid te nemen? Hoe leg je de vinger op de zere plek en werk je aan de juiste oplossing. Coachen is hierin essentieel! En dáár wil je je verder in ontwikkelen.
Coachend Leidinggeven in de kinderopvang (31 mei 2024)
Herken je dit?
Je werkt in een branche waarin de veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen. Als leidinggevende verwacht je dan ook flexibiliteit en een professionele houding van je medewerkers, zodat zij zelfstandig en effectief kunnen inspelen op vraagstukken of problemen. Je beseft dat je je medewerkers hiervoor bewust dient te maken van de effecten van hun gedrag en ze regelmogelijkheden moet geven om de primaire processen optimaal te sturen. Jij wilt hen daarin stimuleren en ondersteunen en je ervaart dat dit niet vanzelf gaat. Maar al te vaak neem je dingen van hen over en los je hun problemen op, waardoor ze de volgende keer weer bij jou aan de deur kloppen. Ook valt het niet mee om resultaten op te leveren terwijl je medewerkers nog niet zo ver zijn in hun persoonlijk ontwikkeling. Je vraagt je af wanneer te sturen en wanneer te coachen. Je wilt je vragen omzetten in daden en door training en coaching je coachvaardigheden als leidinggevende professionaliseren.
Ik, mijn team en waar wij voor staan
Herken je dit?
Weten waar je voor staat werkt inspirerend en geeft energie! Hebben jij en je team er behoefte aan weer eens goed contact te maken met wie jullie eigenlijk zijn? Wat jullie kunnen en wat jullie willen bereiken? Zodat duidelijk is waar jullie voor staan en jullie je daar bewust op kunnen richten? Dan is het goed om hier met elkaar mee aan de slag te gaan. Om jezelf en elkaar beter te leren kennen en te werken aan verbeteringen. Dat vergroot het werkplezier en dat merkt de klant ook!
Wat gaan we doen? Gedurende drie dagen kijken we naar binnen, wisselen we ervaringen uit en oefenen we vaardigheden. De werkvormen die we inzetten zijn vooral interactief en creatief. Dus we gaan niet alleen maar luisteren en praten maar ook ervaren en plezier maken, zoals het oefenen met onze trainingsactrice. Zodat jullie na deze training (weer) helder hebben: Wie ben ik in mijn functie? Wat en hoe doe ik het? Wie zijn wij en hoe doen we het samen? Waar staan we voor? Waar gaan we verder aan werken?
Inspirerend Leidinggeven in de Kinderopvang - In Company
Herken je dit?
In deze tijd is het voor de kinderopvang noodzakelijk om continue te verbeteren. Medewerkers moeten daarbij worden geïnspireerd en ondersteund. De leidinggevende staat voor de uitdaging iedereen in beweging te brengen en enthousiast te maken. Deze training leert jou als leidinggevende inspirerend leiding te geven en biedt een uitbreiding en verdieping van je leidinggevende basiskennis en -vaardigheden.
Intervisie & Training voor Leidinggevenden in de Kinderopvang
Herken je dit?
Leidinggeven in de kinderopvang is niet eenvoudig. Je voelt je soms alleen staan tussen hoger management en de werkvloer en onzeker over je werkaanpak. Je hebt een training leidinggeven afgerond en mist nu de momenten waarop je met andere leidinggevenden ervaringen uit kan wisselen. Zij lopen vaak tegen dezelfde problemen aan als jij! Tegelijkertijd heb je er behoefte aan je verder te ontwikkelen als leidinggevende zonder meteen een intensieve training of opleiding te moeten volgen. Cabosse biedt je een unieke combinatie van intervisie en training. Het moment van herkenning, advies en feedback van je collega's elders in de Kinderopvang blijft! Daarnaast worden je leidinggevende vaardigheden en technieken verdiept door een stuk training. Wat gaan we doen? Iedereen krijgt gedurende het traject minstens één keer de gelegenheid om een levende vraag of probleem in te brengen. Degene die een 'case' inbrengt, ontvangt van de anderen feedback en advies. De werkvorm hiervoor kan per bijeenkomst verschillen en wordt aangereikt door de intervisiebegeleider. Aanvullend krijg je training op leidinggevende vaardigheden om effectief met je medewerkers en verschillende situaties om te gaan. We spelen hier direct in op vragen, wensen en behoeften die zich tijdens de intervisie voor doen. Je krijgt achterliggende theorie, methoden en technieken uitgelegd en je gaat zelf aan de slag. Op een interactieve en soms creatieve manier oefen je vaardigheden. En natuurlijk ontvang je hier ook feedback op. Zo kan er bijvoorbeeld getraind worden op het omgaan met weerstand, feedback geven, het creëren van draagvlak of het coachen en motiveren van je team. Kortom, je leert van en met elkaar én door het zelf te ervaren.
Klantgerichtheid en Ambassadeurschap in de Kinderopvang
De beleving van de klant wordt vandaag niet alleen maar bepaald door de dienst die de klant afneemt, maar ook door de uitstraling van de organisatie én de wijze waarop de klant bediend wordt. Daarom is het voor jou als medewerker in de Kinderopvang ontzettend belangrijk te weten wie je klant is en wat hem happy maakt. Daarvoor moet je stilstaan bij je eigen houding en gedrag. Ben je enthousiast over je werk en organisatie? Draag je dat altijd en overal uit? Welk gedrag laat je zien en wat is daarvan het effect op je omgeving en dus ook op je klant?
Klantgerichtheid
Herken je dit?
Als leidinggevende stel jij je klanten centraal en vind je het belangrijk lange termijn relaties aan te gaan. Echter, je merkt dat jouw medewerkers niet goed weten wat jullie klanten méér dan tevreden maakt en hoe zij daar zelf voor kunnen zorgen. Klantgerichtheid gaat ook verder dan klantvriendelijkheid en vraagt daarbij passende competenties als inlevingsvermogen. Daar wil je je medewerkers in trainen.
Deze training ontwikkelt het klantgericht handelen en communiceren van je medewerkers. Zij worden zich bewust wie hun klanten zijn en wat voor deze klanten van waarde is. Zij oefenen en ervaren hoe zij door de juiste houding en gedrag de klantbeleving kunnen maximaliseren. Zij zullen merken hoe leuk het is om écht klantgericht te werken. Doordat zij hun inlevingsvermogen, creativiteit en probleemoplossend vermogen vergroten, maken zij meer gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Dat maakt het werk afwisselender en uitdagender met als resultaat betere prestaties en meer werkplezier: medewerkers blij, klanten blij!
Ambassadeurschap
Ben jij het visitekaartje voor je organisatie?
Herken je dit?
Als het om de zorg voor hun kinderen gaat, laten ouders zich meer dan gemiddeld leiden door hun gevoel. Daarmee is de kwaliteitsbeleving door klanten en het imago van jullie Kinderopvang organisatie steeds belangrijker. Maar niet iedereen is zich bewust van het imago dat jullie organisatie wil hebben. Of hoe ze de klantbeleving positief kunnen beïnvloeden. Daarom wil jij ambassadeurs in je organisatie. Zij weten waar de organisatie voor staat, zijn hier enthousiast over en kunnen dit altijd en overal uitdragen. Zij nemen initiatieven en trekken hun collega's met zich mee.
Tijdens deze training geven medewerkers zelf vorm aan hun ambassadeurschap. Ze raken bekend met de rol en taken van een ambassadeur en ontwikkelen competenties als samenwerken hiervoor. Ze brengen hun netwerk in kaart en brainstormen over de mogelijkheden om de contacten met (potentiële) klanten te benutten Bovendien maken ze een ambassadeursplan waarmee zij zelf in de praktijk aan de slag kunnen. De ambassadeurs zullen merken dat hun enthousiasme voor het werk en de organisatie groeit en ze steeds meer mogelijkheden zien en benutten om het visitekaartje van de organisatie te kunnen zijn.
Teamkwaliteiten
Benutten jullie de kwaliteiten die jullie in huis hebben?
Herken je dit?
Er zit meer in je team dan eruit komt. Je merkt dat het team de kwaliteiten die ze in huis hebben te weinig benutten. Ze kennen elkaar misschien nog onvoldoende en voelen zich onzeker in hun kunnen. Ook vinden ze het lastig om elkaar complimenten en feedback te geven. Laat staan te ontvangen. Dáár wil je wat aan veranderen.
Teamkwaliteiten is een training met een positieve benadering waar iedereen blij van wordt! Teamleden krijgen zicht op hun eigen kwaliteiten én die van elkaar. Ze vergelijken hun zelfbeeld met die van het team en ontdekken hoe ze elkaar kunnen versterken. Ook evalueren ze de samenwerking: Wat is het effect van de kwaliteiten op het team functioneren? En hoe kan iedereen de kwaliteiten van het team optimaal benutten waardoor het team in haar kracht komt? Hiermee gaat het team experimenteren en oefenen. De speelse en laagdrempelige opzet van de training bevordert de open communicatie en stimuleert het zelfvertrouwen. Hierdoor worden kwaliteiten beter benut en prestaties verbetert.
Basisvaardigheden Leidinggeven in de Kinderopvang - In Company
Herken je dit?
Je bent nog maar net werkzaam als leidinggevende en je hebt eigenlijk nooit iets geleerd over leidinggeven. Toch wordt er van jou een voorbeeldfunctie verwacht waarin je je zelfverantwoordelijk, flexibel en creatief opstelt. Met enthousiasme ben je dan ook aan de slag gegaan om het beste uit jezelf en je team te halen. Je loopt er nu tegen aan dat je moeite hebt om zaken uit handen te geven, moeilijke gesprekken te voeren of je boodschappen duidelijk over te brengen. Om nog maar niet te spreken van het motiveren van je team in tijden van veranderingen. Kortom, je kunt ondersteuning gebruiken! Je hebt behoefte aan zicht op je kwaliteiten en valkuilen en aan handvatten en vaardigheden om je team te blijven motiveren en te ontwikkelen!
Pedagogiek & Interactievaardigheden voor Pedagogisch Coaches NTB
Hoe verbeter je de kwaliteit van de interactie van pedagogisch medewerkers?
Pedagogiek & Interactievaardigheden voor pedagogisch coaches
Herken je dit?
De pedagogische kwaliteit in de kinderopvang wordt gemeten door te kijken naar de kwaliteit van de interactievaardigheden van de pedagogisch medewerker. Als pedagogisch coach heb jij kennis van de ontwikkeling van kinderen. Pedagogisch medewerkers hebben deze kennis ook maar hoe zie je dat terug in hun handelen? Wat wíl je terugzien in het gedrag van de pedagogisch medewerkers en waar kijk je dan naar? Soms is een pedagogische situatie niet zo eenduidig, hoe ga je daarmee om? Het valt ook niet altijd mee om goed te onderbouwen en beschrijven wat je bedoelt. En welke werkvormen staan je ter beschikking om pedagogisch medewerkers zelf te laten ervaren wat het effect is van hun gedrag? Als deze vragen je bezig houden is het fijn om meer kennis, inzicht en toepassing van interactievaardigheden te krijgen. Daarvoor is deze training bedoeld!